Исторически музей гостува в художествена галерия с изложба
ПЕЩЕРА. Фотоизложба под надслов „Свободните преди Освобождението” на Историческия музей в Перущица гостува в художествената галерия „Проф. Веселин Стайков”. В експозицията са представени 60 снимки и литографии от фонда на музея.
Изложбата е плод на 3-годишен труд на работещите в културната институция и лично на нейната директорката проф. Веселина Вачкова.
Показват се за първи път, но няма да е за последен
Проявата е част от културния календар на Историческия музей. Изложбата може да се види до 8 август.
- Уникална по замисъл и съдържание – така уредникът в музея Марио Джасин определи пред „Знаме” значимостта на архивния исторически материал, събран в 30 табла. Той показва дълбоките християнски корени на хората от Перущица и региона, запазили свободния си дух цели 16 века.
- Пазят го и до днес въпреки превратностите на времето, убеден е историкът Джасин.
Впечатляват фреските от стенописите на църквата „Света Богородица”, съхранени в акварелите на художничката Олга Белокопитова.
Храмът получава името си Червената църква
от градежа й с типични римски тухли и розов хоросан. Художествените изображения разкриват по-ранно богословие, все още извън установените църковни уредби и канони. Стенописите носят посланието на християнската религия, но без да се акцентира на персонажи от Библията.
- Оригиналните рисунки и акварели на художничката Олга Белкопитова
се пазят във Византийската библиотека в френската столица Париж,
поясни Марио Джасин.
Друг художествен акцент в изложбата са изображенията на безплътни ангели, символизиращи духовната връзка на човека с божественото.
Червената църква е християнски храм в руини, паметник на културата от национално значение. Градена е през 4 век във византийски архитектурен стил с богата живописна украса, част от която е запазена до днес. Подът е от цветна мозайки, а стените са облицовани с мраморни плочи.
Олтарът на храма, разположен на север (а не на изток)
е още едно доказателство за ранното християнско богослужение там. Църковната старина е доживяла до 14-ото си столетие.
Чрез графиките на проф. Добри Добрев оживява друг шедьовър на местното изкуство и архитектура – историческата църква „Свети Арахангел Михаил”, последното убежище на въстаналите перущенци през април 1876 г. Саможертвата на 32-мата е в името на Христовата вяра и борбата им за свобода.
С масовото самоубийство
тези смели хора достигат християнското освобождение по небивал дотогава начин. Свободни, преди да дойде истинското Освобождение през януари 1878 г., плод на Руско-турската освободителна война.
- Това дълбоко прозрение на мъчениците от Априлската епопея е закодирано в заглавието на изложбата „Свободните преди Освобождението”, поясни уредникът.
Той допълни, че в Перущица неизменно досега отбелязват не Април’1876 г., а т. нар.
Мъртъв празник
Началото му започва веднага след Освобождението. Първата оригинална снимка от празника, съхранена във фонда на музея, е от 1890 г.
Археолози, проучвали Червената църква, сред които и проф. Маргарита Ваклинова от Археологическия институт с музей към БАН, определят нейната арка като уникална. Там е открита и
баптистерия (място за кръщенка), изградена с розов мрамор във формата на кръст,
където хората почитали 7 християнски мъртъвци от този район на Тракия. Специалисти предполагат, че в миналото храмът е бил известен с изцелителните мощи на християнски мъченик, загинал за утвърждаване на християнската вяра по тези земи.
Отговори на въпроси за връзки на мъченичеството на християните преди векове и по време на Априлското въстание през 1876 г. търсят посетителите на изложбата „Свободните преди Освобождението”.
Пенка МИХАЙЛОВА