Как пътешествието на творците може да бъде вдъхновение за нашето собствено?
Литературата е в основата на живота. Въпреки, че думите са написани на хартия, те оживяват в ума на всеки любител и развиват способността му да чувства през призмата на писателя. С други думи, литературата е пътешествие за твореца, което се материализира във въображението на читателя и доста често се превръща във вдъхновение за собственото ни пътуване.
Четенето още от ранна детска възраст е важно за всеки. С течение на времето любопитството на младите започва да се развива все повече и повече, и приказките от детството биват заместени с много по-сложни текстове. В по-късен етап,
държейки книгите като ключове, може да прозрем истинската важност на литературата
- да разбираме и обясняваме света през различни перспективи. Физически е невъзможно да се превърнем в друг човек, както и да разберем изцяло сложността на неговия свят, но литературата отдавна е алтернатива за това - лесен начин да комуникираме с твореца и чрез неговите убеждения да разсъждаваме върху собствения ни живот.
Трудно ли е обаче за творците да построят и да ни запознаят с техния свят, чувства и преживявания? За Флориан Пекаж от град Белово, изглежда, че любовта към литературата и творческото писане са като религия - убежище изпълнено със свобода да създава и място на покой. Той смята, че умението да създаваш се тренира и усъвършенства се с времето, както и че те отвежда на нови места, среща те с нови герои и приключения.
Когато пише художествена литература, той често използва т.н светостроене
- процес на изграждане на измислени светове, планети, а понякога и цели вселени. Писателите, които използват този метод, имат възможността да развият света си по всички възможни начини - от почти идентични със света който ни заобикаля, до изцяло непознати като света на Толкин и неговата Средна Земя. Флориан развива интереса си към творческото писане преди повече от 10 години и до този момент е награден с множество публикации.
На въпроса какво прави светостроенето толкова интересно, той отговаря, че авторът се превръща във всемогъщ бог и от него зависи всичко. Всяка една идея може да бъде превърната в елемент от бъдещия свят и много често чрез своите светове авторите се опитват да засегнат проблеми и ситуации от реалния свят и да ги завъртят през собствената им призма. Той споделя, че много често емоционалните му възгледи и убеждения се съдържат най-вече в героите и по-малко в заобикалящите ги детайли, като например политически порядки и социална структура.
По време на световната пандемия, много от навиците на хората се промениха. Изглежда, че един от тях е свързан със системного четене на книги. Хората винаги са намирали емоционален комфорт в книгите по време на стресови ситуации и още в миналото интересите им са били повлиявани от заобикалящият ги свят. Например,
интересът към готическата литература във Великобритания е бил като отговор на Френската Революция (1789-99),
a популярността на т.нар. черни романи и детективски истории са повлияни главно от Голямата депресия през 1929 г.
Въпреки че е още рано да се говори за това как пандемията ще повлияе на предпочитанията на четеца, няколко проучвания показват, че интересът към художествената литература се е засилил от преди няколко десетилетия, както и към научната литература. Според проучване на Вашингтонския университет в Сейнт Луис, през последната година все повече студенти
намират лек за стреса в магическите светове на Тери Пратчет и този на Хари Потър,
което според тях се дължи на желанието на четеца да избяга от реалността и да намери надежда за скорошна промяна.
За Флориан изглежда, че месеците, прекарани вкъщи, също са дали добри плодове за развитието на нови и още по-интересни светове, с които тепърва ще се запознаваме. Според него, създаването на света на героите не е първостепенното нещо, защото е просто сцената за действие, но тяхната роля може да бъде ключова за много неочаквани обрати. Вярва, че при създаването на съвършен свят е важно да следваме няколко основни правила, които са подкрепени от твърденията на неговия любим автор - Брандън Сандерсън. За Флориан няколко са въпросите, на които бъдещия творец трябва да отговори, преди да създаде свой свят. Първият е какво бихме искали да постигнем със създаването на магическа система, която да послужи за решаване на проблеми. Вторият въпрос е каква да бъде магията, което зависи главно от въображението на автора, но според Сандерсън,
недостатъците на ограниченията са много по интересни от самите сили,
тъй като това стои в основата на създаването на конфликт.
Да създадеш нов свят може да бъде разгледано като изцяло ново предизвикателство, както и отговорност. Художествената литература е по-подходяща за различни групи от хора с различни интереси, но точно в това се състои и отговорността, която автора трябва да поеме. Тя му позволява да разглежда сериозни въпроси и проблеми, но не по толкова директен начин както литературния реализъм. Флоран споделя, че авторите носят бремето на идеалите, споделяни и преследвани от техните герои, но също така
са длъжни да покажат на читателите какъв би бил светът в по-различни условия,
а понякога дори какъв би трябвало да бъде. За него книгите възпитават качества у читателя, а отговорността за тези качества пада изцяло върху твореца. Във фантастиката например, казва Флориан, едни от най-вълнуващите моменти са героичните, но те далеч не са запазени само за рицари и могъщи владетели. Понякога героизмът на обикновения човек, успял да прекрачи своя праг на възможности, е също толкова вълнуващ, ако не и повече, с което читателят се учи не само на смелост, но и на упорство и достойнство.
Всеки автор иска да създаде свят с който да донесе на читателите незабравимо преживяване, но да не забравяме, че разказването на истории понякога е много повече от това.
Книгите, които четем, доста често се превръщат в пътеводител за собствените ни пътища, дори и най-обърканите, а авторите съвсем неосъзнато вече са станали едни от най-верните ни спътници в това пътуване около световете.
Михаела ИСКРОВА