Стрелчани добре знаят кой е художникът Мильо Маринов Балтов, както знаят кой е революционерът-историограф на Априлското въстание Мильо Тодоров Балтов. А в столицата ще научат повече за художника - от изложбата "Мильо Балтов. Романтичният образ на вярата". Тя е експонирана в галерия "Васка Емануилова" и ще продължи от 14 декември до 27 февруари 2022 година, съобщават от Софийската градска художествена галерия (СГХГ). Събитието е по повод 150 години от рождението на художника и е част от програмата "Реставриране на паметта". Тя започва през 2012 г. с цел да възстановява паметта за неизвестни или забравени имена от българското изкуство. Художникът Мильо Балтов е една от интересните фигури в тази история.
Името му неизменно присъства в културния живот на град Стрелча - чрез иконите и стенописите в катедралния храм-паметник "Св. Архангел Михаил" (през 1903 г. е нарисувал „царските” икони от иконостаса заедно с художника Господин Желязков от София, както и стенописните орнаментални фризове в храма), с иконите му в други църкви, включително и в пазарджишкия катедрален храм „Света Богородица“, където сочат, че той е автор на чудотворната икона на Божията майка, с музейната сбирка на Историческия музей, в чийто фонд се съхраняват близо 30 негови произведения. Множество декоративни и иконописни реализации и в храмове от пазарджишкия регион също носят неговия подпис. Неговата мащабна художествено-декоративна дейност съвпада с подема в храмовото строителство след Освобождението, движено от стремежа да се придаде колкото е възможно по-представителен вид на новостроящите се църкви.
Много от параклисите и църквите, които Балтов декорира, са посветени на архангел Михаил и до днес изпълняват функцията си на паметни места за падналите във войните. В много от създадени от него икони се разпознават образи на исторически личности, а други са добили статута на чудотворни, допълват от СГХГ.
Балтов учи във втория випуск на Рисувалното училище при Ярослав Вешин. В неговите портрети и икони, личат уроците на професора, към които художникът се придържа превратностите на съдбата и обществения дълг: отношение към изразителността на линията, изграждане на триизмерност, интерес към пластичността и обема, търсене на ефектно осветление, стремеж към изискана класическа композиция и поза, опит да се постигне плътен и материализиран колорит, да се изгражда посредством светлосянката и вальорите и т.н.
Благодарение на изследователските усилия на историческия музей в Стрелча, днес можем да включим името на художника Мильо Балтов в списъка на ярките представители един любопитен междинен етап в историята на българското изкуство, посочват от СГХГ. Едно бъдещо изследване ще има за цел да събере и систематизира възможно по-голяма част от творчеството на Мильо Балтов - да издири икони, да проследи стенописи и декорации и извън родния му край и да очертае по-ясно сложните пътища на идеите в изобразителното изкуство.
(Зн)